Retkikohteet

tiistai 3. heinäkuuta 2012

Lukutoukka


Lukeminen on aina ollut yksi harrastuksistani ja olen pienestä asti viihtynyt hyvin myös kirjastoissa. Huomasinkin joku aika sitten, että tätä harrastusta en olekaan aiemmin esitellyt täällä blogissa, joten nyt on sen aika!

Vaikka en kyllä oikeastaan tiedä, mitä muuta tästä harrastuksesta voisin kertoa. Pidän siis lukemisesta ja siitä, kun kirjoja lukemalla voin mielessäni nähdä kirjan tapahtumat. Kun on saanut luettua hyvän kirjan loppuun, tuntuu usein siltä, kuin itsekin palaisi takaisin normaaliin ja omaan elämään. Eli hyvä kirja on sellainen, joka vie mennessään ja jonka tarinaan eläytyy. 


Haluaisin lukea hienoja ja arvostettuja teoksia, kuten esimerkiksi Anna Karenina tai Kolme muskettisoturia. Molempia olen yrittänyt lukea, mutta kirjojen alut vain ovat olleet niin tylsiä, etten ole jaksanut lukea niitä. Ehkä asiaan on myös hieman vaikuttanut kirjojen paksuus ja usein turhan pieni fontti (hmm, kuinkahan paksuja ne kirjat olisivatkaan, jos niissä olisi käytetty suurempaa fonttia…). Mutta hyvin olen saanut aikani kulutettua lukemalla muita kirjoja, jotka usein ovat jollain tapaa historiallisia ja tietenkin myös romanttisia. Romanttista hömppää on helppoa ja nopeaa lukea. Mutta luen kyllä myös dekkareita ja sota-ajasta kertovia romaaneja. Nyt voitkin suositella minulle jotain omasta mielestäsi hyvää kirjaa kesälukemiseksi!

Lukemisharrastukseeni liittyy myös numerot ja tilastot. Vuodesta 2003 asti olen pitänyt kirjaa niistä kirjoista, jotka olen lukenut. Olen myös merkannut niistä sivunumerot ylös. Yhdeksän ja puolen vuoden aikana olen lukenut hieman yli 85 000 sivua ja 316 kirjaa. (Koulukirjoja en ole ottanut mukaan tähän kirjanpitoon.) Joka vuosi pitää tietenkin myös yrittää lukea hieman enemmän kuin edellisenä vuonna. Eli lukeminen on toisaalta myös eräänlainen kilpailuharrastus minulle. Tosin kilpailen kyllä ihan vain itseäni vastaan.

Kuvan sorsat ei liity lukemiseen, ne on bongattu pyöräretkeltä.

2 kommenttia:

  1. Mua niin naurattaa noi sun tilastot! :D Isällä taitaa olla vähän samaa vikaa, vaikkei kyllä lukemistaan tilastoikaan. Ihanan järjestelmällistä. ;)

    Mä pysyn lukemisestani hyvin kärryillä ilman excelliäkin: about kahden vuoden aikana 4 kirjaa, joista 3 viimeisen kahden viikon aikana. Eli oikeestaan ihan hyvin. ;D Se Valtonen oli hauska, mutta kummitustarinoita en jaksanut aloittaa. Kiitokset vinkkauksista!

    -Heidi

    VastaaPoista
  2. Pitäähän sitä saada lukemisestakin harrastus, jossa voi kilpailla ja yrittää parantaa tulosta. Tässä tapauksessa aina yrittää lukea vähän enemmän kuin edellisenä vuonna tai edes paksumpia kirjoja. Mutta mietin myös, että onkohan tämä sellainen asia, jota ei kannata kertoa muille :D

    Voin suositella muitakin Hilja Valtosen kirjoja. Ne on aika samanlaisia kaikkia, helppoja ja nopea lukuisia.

    VastaaPoista